تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/09/10 - 08:38
کد خبر: 415858

گزارشی از حواشی دور جدید مذاکرات وین؛

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد/ جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد/ جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

قطعاً آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد. آمریکایی‌ها در شرایطی نیستند که تنش به نفعشان باشد. روزبه‌روز موقعیتشان درصحنه ی بین‌الملل تضعیف می‌شود. آن‌ها برای اینکه بتوانند از این شرایط خارج شوند، حتماً باید به وضعیت اقتصادی خود سروسامان دهند، در غیر این صورت سقوط آزاد خواهند کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نخستین دور گفتگوهای لغو تحریم‌ها در چارچوب نشست کمیسیون برجام در وین ظهر دوشنبه به‌وقت وین آغاز و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۴+۱ به همراه نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه حضور یافتند. ساعاتی پس از آغاز این نشست طرفین با ابراز رضایت از روند گفتگوها به نخستین شب گفتگوها پایان دادند. نکته مهم آنکه در پایان دور اول این گفتگوها دیپلمات‌های کشورمان تأکید فراوان داشتند که عنوان این نشست «لغو تحریم‌ها» بوده و قرار نیست در چهارچوب گفتگوهای پیش رو برجام احیا شود، به عبارت دقیق‌تر در صورت لغو تحریم‌ها و راست آزمایی آن تهران حاضر است به تعهدات قبلی بازگشته و مسیر پیش رو یک مرحله‌ای نخواهد بود.

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد/ جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

مذاکره‌کنندگان ایرانی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند

تیم ایرانی در مقطع کنونی همان‌طور که طرف آمریکایی درباره خروج از برجام ادعا می‌کرد توافقات دولت قبل است، پاسخ متناسبی را در نظر گرفته است. بر این اساس دولت سیزدهم هم محق است در شرایط مشابه، دیدگاه‌های مجزا از دولت روحانی به روند طی شده داشته باشد. از این رو ایران باید با تکیه بر همان چیزی که آمریکایی‌ها در زمان برجام می‌گفتند تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیزی توافق نشده است، شروط مدنظر ایران را که چند بار توسط رهبر انقلاب مبنی بر لغو تحریم‌ها و راستی‌‌آزمایی ایران اعلام شده است، پیگیری کند. در واقع راهنمای عمل تیم ایرانی به ریاست باقری در وین این است که توافق بد، بدتر از عدم توافق است.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز پس از پایان دور نخست گفتگوها از روند طی شده ابراز رضایت کرد. باقری در گفتگو با خبرنگاران پذیرش کشورهای اروپایی در خصوص حق ایران برای رفع تحریم‌ها را «یک دست آورد» برشمرده و گفت: همان‌طور که ما تأکید کرده بودیم قرار شد ابتدا در خصوص رفع تحریم‌ها مذاکراتی صورت گیرد که این مهم از فردا آغاز می‌شود و پس‌ازآن در خصوص موضوع هسته‌ای مذاکرات آغاز خواهد شد.

مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان در وین توانستند برخلاف شش دور گذشته؛ گفتگوها را از ریل مذاکره برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گفتگو برای لغو تحریم‌ها تغییر مسیر بدهند؛ این تفاوت اساسی در سطح مذاکرات را مورا این‌گونه شرح داده است: مذاکره‌کنندگان ایرانی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند و گفتگو برای لغو تحریم‌ها از سه‌شنبه آغاز می‌شود.

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد/ جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

مذاکره‌کنندگان در خصوص گام‌های فوری بعدی توافق کردند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین که در ۶ دور ابتدایی گفتگوهای وین هم حضور رسانه‌ای پررنگی داشت و همواره اطلاعاتی از جلسات پشت درهای بسته منتشر می‌کرد، پس از پایان شب نخست گفتگوهای دور هفتم، آغاز این مذاکرات را بسیار موفقیت‌آمیز خواند.

میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت که شرکت‌کنندگان در این نشست در خصوص برداشتن گام‌های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شد.

وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز گفت: آن‌ها روی لغو تحریم‌ها به‌عنوان یک اولویت متمرکز هستند؛ همه ما توافق داریم که اولویت با رفع تحریم‌هاست و باید ابتدا به این مسئله بپردازیم.

با توجه به اعلام مقام‌های رسمی، این گفتگوها با آغاز به کار کارگروه رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه (امروز) به فعالیت خود ادامه خواهد داد. همچنین قرار است مذاکرات برای دست‌کم دو روز دیگر نیز ادامه یابد.

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد/ جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

احیای برجام همان لغو تحریم‌ها است

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایراندر این خصوص گفت: دولت گامی بلند در ارتباط با بحث تعاملات بین‌المللی برداشته است. جالب‌توجه آن‌که هم‌زمان با این اقدام جبهه صهیونیست‌ها شروع به فضاسازی علیه تیم مذاکره‌کننده کشورمان کرد؛ آن‌ها به دلیل برتری رسانه‌ای و تبلیغات بر افکار عمومی مسلط شده‌اند.

ما برای اینکه بتوانیم صدای خودمان را به گوش جهانیان برسانیم، همیشه باید از مذاکرات استقبال کنیم. این مذاکرات یک فرصت بسیار خوب است که خوشبختانه دولت آقای رئیسی به خوبی در این وادی گام برداشته است.

احیای برجام همان لغو تحریم‌ها است. به‌عبارت‌دیگر لغو تحریم‌ها مقدم‌تر از بحث برجام است. لغو تحریم‌ها بسیار مهم‌تر از بازگشت آمریکایی‌ها به برجام است. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند عضوی از کمیسیون برجام باشند باید ابتدا تحریم‌ها لغو شود. پس‌ازآن تعهدات راست آزمایی شده آنگاه ترکیب ۱+۴ را می‌توان به ۱+۵ تبدیل کرد.

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد

قطعاً آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد. آمریکایی‌ها در شرایطی نیستند که تنش به نفعشان باشد. روزبه‌روز موقعیتشان درصحنه ی بین‌الملل تضعیف می‌شود. آن‌ها برای اینکه بتوانند از این شرایط خارج شوند، حتماً باید به وضعیت اقتصادی خود سروسامان دهند، در غیر این صورت سقوط آزاد خواهند کرد.

چین و روسیه در قضیه تمرکز بر لغو تحریم‌ها موضع خوبی گرفتند. این همگرایی موقعیت آمریکا را به‌شدت تضعیف می‌کند. حتی برخی از کشورهای اروپایی تماس‌هایی با ایران داشتند. به‌عنوان نمونه تماس رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور ایران نشان داد که پاریس می‌خواهد حساب خود را آمریکا جدا کند.

در مذاکرات وین آمریکایی‌ها در موضع اقلیت هستند؛ آن‌ها حتی در میان اروپایی‌ها هم موقعیت خوبی ندارند. ما باید افکار عمومی را به‌خوبی مدیریت کنیم، یعنی دنیا بداند که ما به دنبال آرامش برای جهانیان هستیم و صهیونیست‌ها از ثمره تنش‌آفرینی در جهان به دنبال منافع برای خود هستند. (جزئیات بیشتر)

آمریکا راهی جز برگشتن به توافق ندارد/ جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

اولویت فقط رفع تحریم‌هاست

یک منبع ایرانی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، ضمن تأکید بر اینکه ایران توافق موقت در وین را نخواهد پذیرفت، گفت ایران در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های دیگری در دست دارد و این موضوع را طرف‌های دیگر نیز می‌دانند. او افزود: «هیچ چانه‌زنی و بحثی درباره پرونده‌های سیاسی و امنیتی در وین صورت نمی‌گیرد و اولویت فقط رفع تحریم‌هاست. پیشرفت در مذاکرات منوط به این است که طرف‌های مقابل تضمین‌های واقعی درباره رفع تحریم‌ها بدهند».

پشت پرده ادعای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران  

بازدارندگی هسته‌ای ایران با توسعه‌بخشی به ظرفیت‌های هسته‌ای مقامات صهیونیست را به اظهارات ضد و نقیض وا‌داشته است و در حالی که سران این رژیم از آمادگی برای حمله احتمالی به تأسیسات ایران سخن می‌گویند وزیر جنگ رژیم صهیونیستی باز هم از مذاکرات برجامی حمایت کرد.

بنی گانتس در واکنش به از سرگیری مذاکرات ایران و 1+4  در پیامی توئیتری نوشت: «ما با مذاکرات مخالف نیستیم اما نباید به بدنامان کمک کنیم». گانتس در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «این روزها، اسرائیلی‌ها در حال اشتراک اطلاعاتی با دوستان‌مان در سراسر جهان هستند که پیشروی ایران [در برنامه هسته‌ای ایران] را نشان می‌دهد که در تضاد با توافق کنونی ایران با کشورهای اروپایی است».

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «من به شرکای‌مان گفتم زمانی که می‌گذرد باید بهایی داشته باشد که این بها باید با تحریم و اقدام نظامی بیان شود تا ایران پیشروی هسته‌ای و رویکرد خصمانه خود در منطقه را متوقف کند». بنی گانتس چند ماه قبل هم در گفت‌وگو با نشریه فارن‌پالیسی آمریکا اعلام کرده بود تل‌آویو آماده است بازگشت آمریکا به برجام را بپذیرد. این در حالی است که «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی چند روز پیش در یک سخنرانی، هدف لفاظی مقامات این رژیم علیه ایران را فاش کرد.

اولمرت در سخنانش گفت تمام آمادگی‌ها و اقداماتی که اسرائیل مدعی است برای حمله به ایران انجام می‌دهد با هدف ترساندن آمریکایی‌ها به جای ایجاد قابلیت‌هایی برای آسیب رساندن به برنامه هسته‌ای تهران است. این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل هرگز به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد و وی از 10 سال پیش به این نتیجه رسیده که تخصیص بودجه و آماده‌سازی ارتش برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، تنها هدر دادن میلیاردها دلار است.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا

جمهوری‌خواهان قدرت بگیرند، دوباره برجام را پاره می‌کنند!

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که مواضع بسیار تندی در قبال جمهوری اسلامی دارد در جریان مذاکرات «وین» برای احیای برجام در پیامی تند گفت در صورت روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، مجددا هر گونه توافق با ایران پاره خواهد شد. وی در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «توافق هسته‌ای (جو) بایدن- ایران حتی از آنچه قبلا حاصل شده بود بدتر خواهد بود و وقتی جمهوری‌خواهان [در آمریکا] قدرت بگیرند، مجددا پاره خواهد شد».

تام کاتن همان سناتوری بود که پس از انعقاد برجام بانی نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به مسؤولان ایران بود؛ نامه‌ای که در آن هشدار داده بود هر گونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران صرفا تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت. پس از این اتفاق جدال توئیتری این سناتور آمریکایی و محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه و این جمله از ظریف که «همه برای کاتن پیام گذاشتند که پولت را از هاروارد پس ‌بگیر» شهرت زیادی پیدا کرد. البته مدت زیادی نگذشت که صحت ادعای کاتن با خروج ترامپ از برجام ثابت شد!

قابل ذکر است تد کروز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی  هم پیش از کاتن در توئیتی هشدار داده بود: اگر هر توافقی با ایران به عنوان یک معاهده توسط سنا تصویب نشود -که بایدن می‌داند چنین اتفاقی نخواهد افتاد- مطمئنا هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده آن را پاره خواهد کرد.

گزارش از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top